• translator:
Pozvání na soutěž v přesnosti přistání na Straníku
Ahoj piloti a priaznivci bezmotorového lietania!   Spoločná súťaž pilotov rogál ...
-- vloženo 20. 8. 2016
Pilotní zkouška na Straníku 31. 7. 2016
Dnes jsme s provozním inspektorem Honzou M. a adeptem na pilotní průkaz Vlastou H. vyjel ...
-- vloženo 31. 7. 2016
Výcvik létání ve Vlčovicích 23. 7. 2016
Na sobotu jsme narychlo domluvili pokračovací výcvik. Přijeli Ivan a Stano. počasí n ...
-- vloženo 24. 7. 2016
Výcvikový Straník, 10. 7. 2016
Dnes jsme s Vlastou opět vyrazili za pokračovacím výcvikem na Straník. Počasí vychá ...
-- vloženo 10. 7. 2016
Stráník 2. 7. 2016 - Vlastimil Hecl
Je ráno, počasí přeje a já opět vyrážím na Stráník. Karel mě čeká mezi osmou ...
-- vloženo 3. 7. 2016
Stráník 24. 6. 2016 - Vlastimil Hecl
Je 06:00 a vyrážím za Karlem. Beru to oklikou přes Záboje a jeho vynikající med. Nal ...
-- vloženo 26. 6. 2016
Rogalo Quasar Relief na letecké výstavě v Nitře
Výstava AERO EXPO v Agrokomplexu Nitra trvala 4 dny a Reliefa si mohlo prohlédnout opravd ...
-- vloženo 31. 5. 2016
Instalace rogala na letecké výstavě AERO - EXPO v Nitře
Na neděli 22. května je domluveno zavěšení Reliefa v pavilonu B Nitranského výstavi ...
-- vloženo 26. 5. 2016
Výcvik závěsného létání 7. května 2016
Kvůli pracovnímu vytížení informujeme s velkým zpožděním o výcvikovém létání ...
-- vloženo 16. 5. 2016
Pozdrav z rogalistického Mistrovství Slovenska 30. dubna 2016
Miro Pavelka, který organizuje letošní MSR nám poslal krásnou fotografii ze startu na ...
-- vloženo 1. 5. 2016
Michał s Reliefem na Straníku
Náš dobrý zákazník Michał Olszewski nám opět poslal odkaz na video z jeho létání ...
-- vloženo 27. 4. 2016
Zálet nového Quasaru R215S s motorovým postrojem
Nový Quasar měl být co nejdříve zalétán. Vzhledem k počasí jsme s majitelem dospě ...
-- vloženo 13. 4. 2016
Repasí staršího Reliefa vzniká další nový Quasar R 215S
Dnes jsem pokračoval v kompletaci dalšího Quasaru. Bylo krásně a tak jsem neodolal a u ...
-- vloženo 4. 4. 2016
Nové termíny kurzů závěsného létání 2016
Pro zájemce o výcvik zveřejňujeme nové termíny výuky létání.Jedná se o plánovan ...
-- vloženo 1. 2. 2016
Začíná výuka létání na motorových rogalech 2016
Na letišti ve Dvoře Králové začíná v sobotu 13. února 2016 výuka létání na UL i ...
-- vloženo 24. 1. 2016
PF 2016
Opět zdravím všechny příznivce značky QUASAR. Ať se Vám skvěle daří v novém roc ...
-- vloženo 29. 12. 2015
Tradiční setkání inspektorů rogal
O tomto víkendu probíhalo ve Vrchlabí každoroční školení technických i provozních ...
-- vloženo 7. 12. 2015
Dva krásné podzimní dny na Straníku
Na úterý a středu, 27. a 28. 10. 2015 nám meteorologové slibují dobré podmínky na ...
-- vloženo 5. 11. 2015
Letecký pozdrav od Jirky Zwiefelhofera
Ahoj,posílám slíbené fotky z kraťoučké dovolené z konce srpna. Původně jsem cht ...
-- vloženo 16. 10. 2015
Rogala nad podzimním Straníkem
V sobotu 3. 10. 2015 Vyjíždíme na Straník se dvěma úkoly.  První je na řadě pokro ...
-- vloženo 8. 10. 2015
Výcvik závěsného létání na Vlčovicích 26. září 2015
V sobotu jsme s Davidem opět cvičili na Vlčovicích. To, že se vše dařilo, můžete v ...
-- vloženo 2. 10. 2015
Premiera nového motorového rogala
Na čtvrtek 10. 9. 2015 jsme domluvení s našim zákazníkem na smontování, kontrolu a p ...
-- vloženo 11. 9. 2015
Presnosť pristátia 2015 - Straník 12. – 13. 9. 2015
 Ahoj piloti a priaznivci bezmotorového lietania.   Ahoj piloti a priaznivci bezmoto ...
-- vloženo 6. 9. 2015
1. meeting FLPHG HANGGLIDING - Tomáš Jiránek
Právě jsem dostal od Tomáše e-mail s krátkým komentářem a obrázky z jejich vydaře ...
-- vloženo 19. 8. 2015
Trojboj KZL Kopřivnice 2015 - Ivana Štěrbová
V pátek 24.7.2015 se konal už v pořadí 11. ročník KZL Kopřivnice-Beskydský troj ...
-- vloženo 4. 8. 2015
Všechny aktuality od roku 2006 do současnosti je možno shlédnout zde.

Bezmotorové rogalo Quasar RELIEF

Google translator

 

Závěsný kluzák bez kompromisů

p1280158wm.jpg


img_0307wm.jpg

Relief 214C  (foto: Ivan Plučinský)

 

 

Jako první závěsný kluzák na světě standardně využívá změnu výšky profilu za letu a je vybaven aerodynamickou brzdou.

Relief je nejmodernějším a zároveň nejprodávanějším bezmotorovým modelem značky QUASAR. Jeho konstrukce využívá několik jedinečných řešení i systémů, přímo pro tento kluzák vyvinutých a celou čtvrtinu jeho váhy tvoří nejmodernější uhlíkový kompozit. Díky tomu se vyznačuje nejvyšším výkonem bez ústupků od bezpečnosti, nízkou váhou a vysokým komfortem ovládání i v nejnáročnějších podmínkách. Na jeho vývoji neustále pracujeme a na každou sezonu připravujeme několik modernizací. Jeho majitelé mají v této kategorii také jedinečnou a často využívanou možnost “upgrade” svého staršího kluzáku na nejnovější verzi, včetně záletu a jemného doladění přímo u výrobce.

meduno_79wm.jpg

                          Anton Pavelka, vicemistr Slovenska 2008

Filosofie závěsného kluzáku Relief

(1. prototyp kluzáku Relief  létal v roce 1999)

U zrodu “Reliefu” byla snaha dosáhnout maximálního výkonu bez újmy na bezpečnosti. Jelikož toto jsou u každého samokřídla protichůdné požadavky, sáhli jsme k řešení, které je v letectví obvyklé a u rogala se nazývá stabilizátor. Po prvních zkouškách bylo jasné, že touto cestou se hodláme vydat. V průběhu dalšího ladění se ukázalo, že odpor stabilizátoru je menší, než odpor jinak nutného nastavení stabilizačních prvků a obdobně je to i s jeho váhou. Nízké nastavení jednoduchých a lehkých karbonových podpěrek umožňuje větší flexibilitu nosné plochy i v napnutém stavu. Stabilizátor se tak změnil z původní aerodynamické i mechanické komplikace v prostředek k dosažení nejen nejvyšší bezpečnosti, ale i výkonu a ovladatelnosti.

img_4401kwm.jpg
Relief 214
Podle této filosofie je zkonstruován a naladěn kluzák QUASAR-Relief. Vděčí jí za velmi příjemné ovládání, vysoký výkon a bezpečnost. Oproti jiným kluzákům je výhodou také jeho perfektní chování kolem příčné osy, ve všech napnutích a rychlostech a možnost využít stabilizátor jako aerodynamickou brzdu.

Ta se používá v povoleném stavu a protože je na relativně dlouhém pevném rameni, zlepšuje stabilitu kolem všech tří os, což je při přibližování na přistání nejen příjemné. Aktivovaná brzda také usnadňuje přistání v dešti. Pilot s ní může bezpečně přistát, nebo ji v kterémkoli okamžiku vyřadit.

p1030940wm.jpg

rogalo-reliefm.jpg

p1040561w.jpg

Relief 214CX pro sezonu 2010


Oválný průřez kýlu zajišťuje nejvyšší pevnost v požadovaném směru při nízké váze. Mírná stranová pružnost pomáhá dobré ovladatelnosti kluzáku. Zvýšený závěs pilota pak při stejném dimenzování a rozsahu vychází užší a několikanásobně lehčí. Relativně více prohnutý tvar náběžné trubky dovoluje zvýšení profilu v povoleném stavu. Zajišťuje tak vynikající vlastnosti v nízkých rychlostech, zejména v kroužení. detail Při napnutí se pak profil křídla sníží do tvaru vhodnějšího pro vysokou rychlost. Tento princip byl v roce 2006 navíc doplněn o aktivní systém, který mění profil v závislosti na napnutí příčníku.

Nastavení podpěr a “vintipů” nijak neomezuje výkonnost ani ovladatelnost kluzáku a není nutné je měnit podle podmínek nebo momentální odvahy pilota, pouze kontrolovat podle předpisů LAA, nejlépe u výrobce.

 

dsc_4293wdem.jpg

 

Stabilizátor na dostatečně dlouhém rameni je na rozdíl od dnes používaných podpěrek, účinnější bezpečnostní pojistkou než vyvazovací lanka, obvyklá u starších rogal a tak je možné použít profil s vyšším koeficientem vztlaku, který s důslednou aerodynamickou čistotou a vhodným půdorysem posouvá “Reliefa” na hranici dnešních možností závěsných kluzáků.

p1010962wm.jpg

Relief 213 S

p1180288wm.jpg

Relief 214 S

p1180734wm.jpg

Relief 214CX

p1150928wm.jpg

Relief 214C (bez nasunutých spodních spír a stabilizátoru)


Aerodynamická brzda zmenšuje klouzavost a tím výrazně zkracuje přistání

Použití stabilizátoru jako aerodynamické brzdy bylo poprvé testováno na Závěsném kluzáku Relief v roce 2000. Bylo shledáno jako funkční a bezproblémové.  Zpočátku bylo dodáváno za příplatek a od roku 2004 je na Relief montováno jako standardní vybavení.

Stabilizátorem se brzdí při povoleném křídle. Tehdy je příznivě obtékán vzduchem proudícím mezi kluzákem a pilotem a brzdící účinek je největší. Proto stačí menší plocha, než se používá u brzdících padáčků, které brzdí v “úplavu” za pilotem. Přistání s brzdou není složité a zvládne ho po krátkém zaškolení každý, kdo zvládá přistání bez ní. Díky stabilizačnímu efektu brzda také výrazně zjednodušuje přistání v dešti nebo s námrazou.

brzdimwm1.jpg
 

p1030791wm.jpg

p1030790wm.jpg

p1030793wm.jpg

p1030795wm.jpg

p1030766wm.jpg 

stabwm.jpg Stabilizátor je navžen tak, aby bylo možno jej vložit do obalu rogala. 

Varianty Reliefu

V roce 2009 nabízíme nový Relief R2. Ten je oproti původnímu modelu výrazně aerodynamicky vylepšen a v provedení “C” standardně vybaven měnitelnou výšku profilu za letu. Relativně jednoduchý systém neslouží jen ke snížení profilu při malých úhlech náběhu, jak bylo původně zamýšleno, ale v souvislosti s vyšším nastavením “omezovačů profilu” dovolí i jeho podstatné zvýšení při povoleném příčníku. Takto velmi znatelně zlepšuje i stoupavost v kroužení, a to nejen u více zatíženého kluzáku.

Zákazník může opět volit ze dvou provedení: “S” pro sportovní, nebo “C” pro závodní použití.
RELIEF S: Má 84% spodního potahu. Při jeho návrhu byl kladen důraz na snadné stoupání, nízkou váhu, jednoduché ovládání a v neposlední řadě také nižší cenu. To vše samozřejmě při vysokém výkonu a bezpečnosti. (V. opt. cca: 45 km/h). S výměnou olétané plachty lze jednoduše přestavět na soutěžní provedení “C”.
p2170142wm.jpg
provedeni C

RELIEF C: Má 96% spodního potahu. Je navržen s ohledem na nejvyšší výkon při všech rychlostech. (V. opt. nad 50 km/h). Kluzák je standardně vybaven novým trojúhelníkem hrazdy WW s extrémně nízkým odporem a měnitelnou výškou profilu za letu. Závodní kluzák je vhodné vybavit uhlíkovými pláty, které zpevňují náběžnou část křídla. Tím zvyšují výkon a komfort řízení při nejvyšších rychlostech a posouvají hranici prakticky využitelné rychlosti nad 100 km/h. Pláty jsou velmi lehké a nezhoršují vlastnosti při nízkých rychlostech.

 

 


Kamera na Reliefu 214CX   6.11.2011

Všechny změny jsou navrhovány se snahou o to, aby měl každý majitel Reliefu možnost svůj starší kluzák modernizovat.


Přistání s Reliefem



Základní technické údaje


  • klouzavost: > 16
  • klouzavost se stabilizátorem jako brzdou: < 7

model plocha [m2] pilot [kg] rozpětí [m] štíhlost úhel [Deg]
RELIEF R213C/S 13,5 55-80 10.2 7,7 132
RELIEF R214C/S 14 70-90 10.2 7,4 132
RELIEF R215C/S 15 80-110 10.4 7.2 132
  

Novinky:

Úspěchy Reliefu R2


objednávka nebo dotaz k Reliéfu
ceník

img_4599wm.jpg


p1230578wm.jpg

p1030933wm.jpg

p1140961wm.jpg

panorama-1kwm.jpg 

 

 

Další fotografie Reliefu zde.


Zpět na Quasar Relief