• translator:
Ještě jedno video z konce léta
Poslední dobou u nás není právě nejlepší počasí pro létání. Pro ty co jim hod ...
-- vloženo 5. 12. 2018
Tradiční setkání inspektorů rogal 2018
Letos jsme se sešli 26. a 27. října, tentokrát již podruhé na letišti v Moravské T ...
-- vloženo 28. 10. 2018
Druhý den seznamovacího kurzu - 20. 10. 2018
Navzdory trochu nejisté předpovědi svoláváme s Davidem v sobotu druhý den seznamovac ...
-- vloženo 24. 10. 2018
Přesnost přistání na Straníku
  Ahoj piloti ! Pozývame Vás na 8. ročník Presnosti pristátia zmiešaných t ...
-- vloženo 20. 10. 2018
Seznamovací kurz závěsného létání 13. a 14. října 2018
Na minulý víkend nám meteorologové konečně předpověděli použitelné podmínky pro ...
-- vloženo 18. 10. 2018
Změna termínu kurzu závěsného létání
Seznamovací kurz závěsného létání .Bude 13. a 14. října  v obci Vidče u Rožno ...
-- vloženo 26. 9. 2018
Létání v přátelském termickém ovzduší kolem Straníku
Ve čtvrtek 20 září se snažíme, tentokrát s Ondrou, opět využít dobrou předpově ...
-- vloženo 24. 9. 2018
První let na Quasaru - Jeroným Juráň
V úterý 18.9. jsme se s Karlem vypravili na Straník. Předpovědi slibovaly jižní až ...
-- vloženo 21. 9. 2018
Soutěž v přesnosti přistání na Straníku
Umět dobře přistávat je jedna z nejdůležitějších dovedností pilota. Proto rád z ...
-- vloženo 28. 8. 2018
Předávání nového motorového rogala CZ15,4 v Jaroměři
V neděli 19. 8. 2018 vyrážíme s Laďou a novou nosnou plochou pro motorové rogalo do J ...
-- vloženo 24. 8. 2018
Rogalo na soutěži paraglidistů v Brně, 2. června 2018
Minulý týden jsem byl požádán předsednictvem svazu závěsného létání abych preze ...
-- vloženo 9. 6. 2018
Krásné létání na Straníku 31. května 2018
Letošní jaro rozhodně nepatří mezi nejpohodověší za posledních 30 let našeho lét ...
-- vloženo 4. 6. 2018
Termika nad Javorovým - Jeroným Juráň
I když poslední předpovědi nevypadaly úplně ideálně, rozhodli jsme se (Mira, Pepa, ...
-- vloženo 28. 5. 2018
Pozvánka na BESKYDSKÝ POHÁR – trojboj
Pozvánka na 13.ročník závodu KZL KOPŘIVNICE-BESKYDSKÝ POHÁR – trojboj. Chcete li ...
-- vloženo 2. 5. 2018
Spolupráce s leteckou školou FLY GYRO
Profesionální výuka létání na motorovém rogaluLetecká škola FlyGyro se zabýv ...
-- vloženo 11. 4. 2018
Jarní Hrabůvka - Jeroným Juráň
     Pozvolna se mi začínaly vracet příznaky mé závislosti na létání a tak js ...
-- vloženo 9. 4. 2018
Pf 2018
Všem létajícím i nelétajícím bytostem přejeme jen to nejlepší v novém roce 2018 ...
-- vloženo 31. 12. 2017
Javorový 2017 - Ivana Štěrbová
   V sobotu 9. 12. 2017 jsme se opět sešli ve velkém počtu na Javorovém vrchu, abyc ...
-- vloženo 12. 12. 2017
Seminář inspektorů rogal LAA 2017
 O tomto víkendu, 8. a 9. prosince bylo naplánováno tradiční setkání technických i ...
-- vloženo 11. 12. 2017
Svahování na Hrabůvce (Uhřínově) - Jeroným Juráň
V neděli 1.10.2017 nám po delší době vyšlo krásné počasí, a tak jsem neodolal a p ...
-- vloženo 4. 10. 2017
Tradiční Přesnost přistání na Straníku
Ahoj piloti    ...
-- vloženo 5. 9. 2017
Straník 30.7.2017 - Jeroným Juráň
V neděli se nám podařilo uskutečnit další, pro nás s Markem už bohužel poslední d ...
-- vloženo 6. 8. 2017
Pilotní zkoušky na Straníku 30. 7. 2017
Na neděli 30. 7.  nám delší dobu meteorologové hlásí dobré podmínky pro létání ...
-- vloženo 6. 8. 2017
Orešany 30. 7. 2017 - Stano Janči
Keď mi Martin (Rebro) zavolal, že v nedeľu ideme na Orešany (SR), veľmi som sa poteši ...
-- vloženo 3. 8. 2017
Nejen výcvikový Straník 27. června 2017
Letos počasí výcviku moc nepřeje a tak jsme vděční i za dobrou předpověď na všed ...
-- vloženo 1. 7. 2017
Všechny aktuality od roku 2006 do současnosti je možno shlédnout zde.

Bezmotorové rogalo Quasar RELIEF

Google translator

 

Závěsný kluzák bez kompromisů

 novinky

p1280158wm.jpg


img_0307wm.jpg

Relief 214C  (foto: Ivan Plučinský)

 

 

Jako první závěsný kluzák na světě standardně využívá změnu výšky profilu za letu a je vybaven aerodynamickou brzdou.

Relief je nejmodernějším a zároveň nejprodávanějším bezmotorovým modelem značky QUASAR. Jeho konstrukce využívá několik jedinečných řešení i systémů, přímo pro tento kluzák vyvinutých a celou čtvrtinu jeho váhy tvoří nejmodernější uhlíkový kompozit. Díky tomu se vyznačuje nejvyšším výkonem bez ústupků od bezpečnosti, nízkou váhou a vysokým komfortem ovládání i v nejnáročnějších podmínkách. Na jeho vývoji neustále pracujeme a na každou sezonu připravujeme několik modernizací. Jeho majitelé mají v této kategorii také jedinečnou a často využívanou možnost “upgrade” svého staršího kluzáku na nejnovější verzi, včetně záletu a jemného doladění přímo u výrobce.

meduno_79wm.jpg

                          Anton Pavelka, vicemistr Slovenska 2008

Filosofie závěsného kluzáku Relief

(1. prototyp kluzáku Relief  létal v roce 1999)

U zrodu “Reliefu” byla snaha dosáhnout maximálního výkonu bez újmy na bezpečnosti. Jelikož toto jsou u každého samokřídla protichůdné požadavky, sáhli jsme k řešení, které je v letectví obvyklé a u rogala se nazývá stabilizátor. Po prvních zkouškách bylo jasné, že touto cestou se hodláme vydat. V průběhu dalšího ladění se ukázalo, že odpor stabilizátoru je menší, než odpor jinak nutného nastavení stabilizačních prvků a obdobně je to i s jeho váhou. Nízké nastavení jednoduchých a lehkých karbonových podpěrek umožňuje větší flexibilitu nosné plochy i v napnutém stavu. Stabilizátor se tak změnil z původní aerodynamické i mechanické komplikace v prostředek k dosažení nejen nejvyšší bezpečnosti, ale i výkonu a ovladatelnosti.

img_4401kwm.jpg
Relief 214
Podle této filosofie je zkonstruován a naladěn kluzák QUASAR-Relief. Vděčí jí za velmi příjemné ovládání, vysoký výkon a bezpečnost. Oproti jiným kluzákům je výhodou také jeho perfektní chování kolem příčné osy, ve všech napnutích a rychlostech a možnost využít stabilizátor jako aerodynamickou brzdu.

Ta se používá v povoleném stavu a protože je na relativně dlouhém pevném rameni, zlepšuje stabilitu kolem všech tří os, což je při přibližování na přistání nejen příjemné. Aktivovaná brzda také usnadňuje přistání v dešti. Pilot s ní může bezpečně přistát, nebo ji v kterémkoli okamžiku vyřadit.

p1030940wm.jpg

rogalo-reliefm.jpg

p1040561w.jpg

Relief 214CX pro sezonu 2010

 


Oválný průřez kýlu zajišťuje nejvyšší pevnost v požadovaném směru při nízké váze. Mírná stranová pružnost pomáhá dobré ovladatelnosti kluzáku. Zvýšený závěs pilota pak při stejném dimenzování a rozsahu vychází užší a několikanásobně lehčí. Relativně více prohnutý tvar náběžné trubky dovoluje zvýšení profilu v povoleném stavu. Zajišťuje tak vynikající vlastnosti v nízkých rychlostech, zejména v kroužení.

 detail Při napnutí se pak profil křídla sníží do tvaru vhodnějšího pro vysokou rychlost. Tento princip byl v roce 2006 navíc doplněn o aktivní systém, který mění profil v závislosti na napnutí příčníku.

Nastavení podpěr a “vintipů” nijak neomezuje výkonnost ani ovladatelnost kluzáku a není nutné je měnit podle podmínek nebo momentální odvahy pilota, pouze kontrolovat podle předpisů LAA, nejlépe u výrobce.

 

dsc_4293wdem.jpg

 

Stabilizátor na dostatečně dlouhém rameni je na rozdíl od dnes používaných podpěrek, účinnější bezpečnostní pojistkou než vyvazovací lanka, obvyklá u starších rogal a tak je možné použít profil s vyšším koeficientem vztlaku, který s důslednou aerodynamickou čistotou a vhodným půdorysem posouvá “Reliefa” na hranici dnešních možností závěsných kluzáků.

p1010962wm.jpg

Relief 213 S

p1180288wm.jpg

Relief 214 S

p1180734wm.jpg

Relief 214CX

p1150928wm.jpg

Relief 214C (bez nasunutých spodních spír a stabilizátoru)


Aerodynamická brzda zmenšuje klouzavost a tím výrazně zkracuje přistání

Použití stabilizátoru jako aerodynamické brzdy bylo poprvé testováno na Závěsném kluzáku Relief v roce 2000. Bylo shledáno jako funkční a bezproblémové.  Zpočátku bylo dodáváno za příplatek a od roku 2004 je na Relief montováno jako standardní vybavení.

Stabilizátorem se brzdí při povoleném křídle. Tehdy je příznivě obtékán vzduchem proudícím mezi kluzákem a pilotem a brzdící účinek je největší. Proto stačí menší plocha, než se používá u brzdících padáčků, které brzdí v “úplavu” za pilotem. Přistání s brzdou není složité a zvládne ho po krátkém zaškolení každý, kdo zvládá přistání bez ní. Díky stabilizačnímu efektu brzda také výrazně zjednodušuje přistání v dešti nebo s námrazou.

brzdimwm1.jpg
 

p1030791wm.jpg

p1030790wm.jpg

p1030793wm.jpg

p1030795wm.jpg

p1030766wm.jpg 

stabwm.jpg Stabilizátor je navžen tak, aby bylo možno jej vložit do obalu rogala. 

Varianty Reliefu

V roce 2009 nabízíme nový Relief R2. Ten je oproti původnímu modelu výrazně aerodynamicky vylepšen a v provedení “C” standardně vybaven měnitelnou výšku profilu za letu. Relativně jednoduchý systém neslouží jen ke snížení profilu při malých úhlech náběhu, jak bylo původně zamýšleno, ale v souvislosti s vyšším nastavením “omezovačů profilu” dovolí i jeho podstatné zvýšení při povoleném příčníku. Takto velmi znatelně zlepšuje i stoupavost v kroužení, a to nejen u více zatíženého kluzáku.

Zákazník může opět volit ze dvou provedení: “S” pro sportovní, nebo “C” pro závodní použití.
RELIEF S: Má 84% spodního potahu. Při jeho návrhu byl kladen důraz na snadné stoupání, nízkou váhu, jednoduché ovládání a v neposlední řadě také nižší cenu. To vše samozřejmě při vysokém výkonu a bezpečnosti. (V. opt. cca: 45 km/h). S výměnou olétané plachty lze jednoduše přestavět na soutěžní provedení “C”.
p2170142wm.jpg
provedeni C

RELIEF C: Má 96% spodního potahu. Je navržen s ohledem na nejvyšší výkon při všech rychlostech. (V. opt. nad 50 km/h). Kluzák je standardně vybaven novým trojúhelníkem hrazdy WW s extrémně nízkým odporem a měnitelnou výškou profilu za letu. Závodní kluzák je vhodné vybavit uhlíkovými pláty, které zpevňují náběžnou část křídla. Tím zvyšují výkon a komfort řízení při nejvyšších rychlostech a posouvají hranici prakticky využitelné rychlosti nad 100 km/h. Pláty jsou velmi lehké a nezhoršují vlastnosti při nízkých rychlostech.

 

 


Kamera na Reliefu 214CX   6.11.2011

Všechny změny jsou navrhovány se snahou o to, aby měl každý majitel Reliefu možnost svůj starší kluzák modernizovat.


Přistání s Reliefem



Základní technické údaje


  • klouzavost: > 16
  • klouzavost se stabilizátorem jako brzdou: < 7

model plocha [m2] pilot [kg] rozpětí [m] štíhlost úhel [Deg]
RELIEF R213C/S 13,5 55-80 10.2 7,7 132
RELIEF R214C/S 14 70-90 10.2 7,4 132
RELIEF R215C/S 15 80-110 10.4 7.2 132
  

Novinky:

Úspěchy Reliefu R2


objednávka nebo dotaz k Reliéfu
ceník

img_4599wm.jpg


p1230578wm.jpg

p1030933wm.jpg

p1140961wm.jpg

panorama-1kwm.jpg 

 

 

Další fotografie Reliefu zde.


Zpět na Quasar Relief