• translator:
Nádherný termický den nad Hrabůvkou - Jeroným Juráň
Počasí posledních dvou týdnu nebylo létání a vlastně žádnému venkovnímu sportu ...
-- vloženo 11. 5. 2019
Jarní létání na Javorovém vrchu
Jeroným Juráň, jeden z velmi dobrých absolventů našeho pilotního kurzu, natočil dal ...
-- vloženo 18. 4. 2019
Zahájení výcvikové sezony
Pozor pozor. Pokračovací výcvik o Velikonočním víkendu se kvůli nevhodné předpov ...
-- vloženo 16. 4. 2019
Start sezóny 2019 - Jeroným Juráň
Někteří rogalisté už měli za sebou prvních pár letů a já celý nedočkavý ne a n ...
-- vloženo 5. 4. 2019
Zimní létání motorizovaným rogalem - Michal Heš
Michal zveřejnil krásné video z jeho letošního zimního létání. Protože nám, kte ...
-- vloženo 11. 2. 2019
Ještě jedno video z konce léta 3
Jak se loni kroužilo v termice s paraglidysty nad Straníkem, můžete vidět na následuj ...
-- vloženo 29. 1. 2019
Ještě jedno video z konce léta - 2
Letošní krásná zima nám běží plným proudem a pro ty, co jim také chybí pohyb v ...
-- vloženo 26. 1. 2019
Loňský rok z motorizovaného rogala - Michal Heš
Malé ohlédnutí za uplynulým rokem 2018.Michal Heš  [/lang_cs ...
-- vloženo 21. 1. 2019
Jan Janeček má dnes narozeniny - 17. 1. 2019
Nestor závěsného létání  Honza Janeček dnes slaví 82 let. Protože je to člověk, ...
-- vloženo 17. 1. 2019
PF 2019
Zdraví, klid a pohodu všem létajícím i nelétajícím bytostem přeje Karel Haman ...
-- vloženo 30. 12. 2018
Javorový 2018 - Iva Štěrbová
V sobotu 8.12.2018 jsme se opět sešli zavzpomínat na našeho kamaráda Jirku Kološe.Boh ...
-- vloženo 11. 12. 2018
Ještě jedno video z konce léta
Poslední dobou u nás není právě nejlepší počasí pro létání. Pro ty co jim hod ...
-- vloženo 5. 12. 2018
Tradiční setkání inspektorů rogal 2018
Letos jsme se sešli 26. a 27. října, tentokrát již podruhé na letišti v Moravské T ...
-- vloženo 28. 10. 2018
Druhý den seznamovacího kurzu - 20. 10. 2018
Navzdory trochu nejisté předpovědi svoláváme s Davidem v sobotu druhý den seznamovac ...
-- vloženo 24. 10. 2018
Přesnost přistání na Straníku
  Ahoj piloti ! Pozývame Vás na 8. ročník Presnosti pristátia zmiešaných t ...
-- vloženo 20. 10. 2018
Seznamovací kurz závěsného létání 13. a 14. října 2018
Na minulý víkend nám meteorologové konečně předpověděli použitelné podmínky pro ...
-- vloženo 18. 10. 2018
Změna termínu kurzu závěsného létání
Seznamovací kurz závěsného létání .Bude 13. a 14. října  v obci Vidče u Rožno ...
-- vloženo 26. 9. 2018
Létání v přátelském termickém ovzduší kolem Straníku
Ve čtvrtek 20 září se snažíme, tentokrát s Ondrou, opět využít dobrou předpově ...
-- vloženo 24. 9. 2018
První let na Quasaru - Jeroným Juráň
V úterý 18.9. jsme se s Karlem vypravili na Straník. Předpovědi slibovaly jižní až ...
-- vloženo 21. 9. 2018
Soutěž v přesnosti přistání na Straníku
Umět dobře přistávat je jedna z nejdůležitějších dovedností pilota. Proto rád z ...
-- vloženo 28. 8. 2018
Předávání nového motorového rogala CZ15,4 v Jaroměři
V neděli 19. 8. 2018 vyrážíme s Laďou a novou nosnou plochou pro motorové rogalo do J ...
-- vloženo 24. 8. 2018
Rogalo na soutěži paraglidistů v Brně, 2. června 2018
Minulý týden jsem byl požádán předsednictvem svazu závěsného létání abych preze ...
-- vloženo 9. 6. 2018
Krásné létání na Straníku 31. května 2018
Letošní jaro rozhodně nepatří mezi nejpohodověší za posledních 30 let našeho lét ...
-- vloženo 4. 6. 2018
Termika nad Javorovým - Jeroným Juráň
I když poslední předpovědi nevypadaly úplně ideálně, rozhodli jsme se (Mira, Pepa, ...
-- vloženo 28. 5. 2018
Pozvánka na BESKYDSKÝ POHÁR – trojboj
Pozvánka na 13.ročník závodu KZL KOPŘIVNICE-BESKYDSKÝ POHÁR – trojboj. Chcete li ...
-- vloženo 2. 5. 2018
Všechny aktuality od roku 2006 do současnosti je možno shlédnout zde.

Výjezd na Straník - Vlastimil Bartas

Zdravím všechny příznivce závěsného létání, tentokrát z rozjetého vlaku na MČR, které se koná ve Slovinsku. Jak už Karel píše, tento týden závěsnému létání přál a kdo byl ve vzduchu, ten si dobře zalétal. Já jsem zkusil skórovat do českého poháru závěsného létání a zkusil svoji vysněnou trasu Straník-Kľak-Javorový-Straník.

2.7. jsem byl „už“ v 11 pod kopcem a cestou pozoroval naskakující mráčky. Na startu jsem se potkal se Slávkem z Hradce Králové, který zde byl naposledy snad před 11 lety a pozorovali jsme hnijící padáčkáře.

Mraky byly naskákány všude v okolí, ale v blízkosti Startoviště nebyl jediný. Pofukoval slabý do 3 m/s JZ vítr. K vidění byly jen 2 intervaly, které někdo využil. Ve 13h bylo na startu už husto a naskákali jsme do vzduchu při prvním náznaku intervalu.

S osmnácti stovkami jsem se rozhodl vyrazit na Martinky a nezdržovat se dotáčením rozbitého slábnoucího stoupání. Po přeskoku jsem se zkoušel držet pod mraky, více v severním úpatí západního hřebene a držet výšku. Kolem 1500 a stejně tak kolem 2000 mnm byla nějaká zádržka nebo střih a stoupání se dalo snadno ztratit.

Vůbec všechny stoupání byly hodně rozbité, že jsem si dvakrát i kopnul do plachty. Mraky se začaly poměrně brzy rozpadat a zůstaly tu a tam ojedinělé chmurky, vítr v horních vrstvách zesiloval.

Na Kľaku se mi podařilo dobrat pěknou výšku a návrat jsem realizoval středem hřebenu a vždy, když už bylo třeba, tak jsem na nějaké to stoupání narazil. Tak jsem pokračoval na Kriváň, kde jsem na severní straně málem přistál a v dost nepříjemném stoupáku na úpatí se vrátil do hry. Protože mám hory rád udělal jsem stejnou chybu a zkoušel najít stoupání v závětří Velkého Kriváně ještě jednou a opět málem přistál.

Bylo mi však dáno a když už jsem byl smířen s přistáním v terénu, tak jsem natrefil slabé, ale výživné stoupání pod Rozsutcem. Toho dne pro mě největší výška 2300 mnm mě dala šanci se vrátit na Straník. Vítr se už otočil na západní a zesílil. Přistání jsem měl na krev na dokluz, když jsem zbaběle začal točit slabé stoupání s velkým snosem, až bylo kontraproduktivní v něm zůstat. Byl jsem dost vyčerpaný a už jsme to chtěl poslat na přistání, když jsem uviděl bojujícího Roberta při návratu od Těrchové. Zkusil jsem to o stovku metru víc na západ, kde jsem nazdil na silnějšího bratříčka stoupání a z výšky 2200 mnm vyrazil na poslední třetí rameno přeletového trojúhelníku.

Zkoušel jsem to pod mraky, které opět naskákaly, ale byl jsem u všech už příliš pozdě, než abych pod nimi něco našel. Tak jsem opatrně poodletěl 10 km severně od přistání a s napínavým návrtem prolétl 10 m nad sedlem Straníku. Na přistání už byli kluci a nechali si vyprávět mé zážitky z 5,3 h dlouhého letu.

Díky kluci!

S Karlem jsme na Straníku přespali a tak jsem se 3.7. mohl znovu pokusit o další přelet. Pofukoval svěží JV vítr a tak se nikdo nemusel obávat zachycení. Krátce po startu jsem přeskočil na Dubeň a pokračoval pod kumulostrádou na sever. U Čadce jsem přeletěl na návštěvu na českou stranu a tím bezstarostná jízda skončila.

Mraky byly krásné, ale daleko a s poměrně rychlým vývojem. Několikrát jsem mrak podcenil a i naopak přecenil. Přes polskou stranu jsem stále ztrácel důležitou výšku a nedařilo se mi ji nikde dobrat. Je to logické, ale až Oravské Beskydy začaly dávat, letět do těch lesů s malou výškou s velmi omezenými možnostmi pro přistání jsem neměl kuráže. Naštěstí jsem už při unikajícím manévru z hor na přistání natrefil stoupání. To se mi podařilo ustředit a nastoupat do základy pro ten den luxusní výšky.

Už jsem si věřil, že 44 km zpět na Straník dotáhnu levou zadní,ale ja k jsem se mýlil… Mohl jsem letět jižnější stranou, ale to bych si minimálně 13 km zalétl mimo trasu na Oravskou Maguru a letět poslední rameno v kopcích po M. Fatře. Těm jsem včera, ale moc nerozuměl, tak jsem zkusil přímo za střelkou GPS na Straník. Občas byla vidět ještě chmurka a doufal jsem, že mi to něco dá, třeba jako včera.

Jednou dvakrát jsem se přidržel slaboučkého stoupání, ale více méně jsem již jen výšku proměňoval v kilometry zpět a krátce po té se můj stín na zemi zvětšil a přestal pohybovat. Přistání v terénu v pořád ještě slušné výšce 600 mnm nedaleko Těrchové proběhlo v pořádku a dík Karlovi, který mě vyzvedl, jsem se snadno dostal zpět pod Straník. Rozhodnutí odjet po létání domů, již plni silných zážitků jsme až za cesty domů, Karel i já změnili a zůstáváme i přes předpověď slabého severního větru na Straníku.

4.7. poslední den našeho společného leteckého výletu jsme na kopci byli téměř sami.

Předpověď vyšla a foukal SSZ, ne moc silný, ale na start to nebylo. Občas se, ale udělal interval a nově namontovaný větrný rukávec se otočil optimistickým směrem. Křídla jsme postavili a vyčkávali vhodný okamžik pro start. Jeden z nich jsem využil, podařilo se mi odstartovat a zachytit se. Bylo zvláštní, vidět jak se mi Straník vzdaluje dík jižnímu snosu nezvykle na sever.

Z 1900 mnm jsem to poslal na žebra vedoucí ze Suchého. Tam jsem docela dlouho nemohl nic najít a rejdil kolem žeber, jako rejnok.

Už krátce po přeskoku jsem začal pozorovat přeháňku někde u Těrchové a začal se jí opatrně vzdalovat. Když jsem uviděl první blesk, zvýšil jsem pozornost, čtyři další v jeden okamžik zafungovaly jako startovní výstřel a přeskočil jsem na Martinské hole, kde mraky vypadaly ještě velice neškodně. Už bez jakékoli ambice na nějaký skórově zajímavý přelet jsem natrefil krásné stoupání a popoletěl nad Veľků Lúku.

Mraky černaly, přeháňka se stále blížila a tak jsem se rozhodl raději bezpečně a zavčas přistát. Průlet nad startovištěm Straníku, kde mě vítal už jen větrný rukávec a hurá stočit přebytečnou výšku. Po přistání jsem s Karlem a přítomným padáčkářem zašel na polévku, kde jsme zhodnotili náš 3 denní letový výlet.

Závěrem nezbývá než dodat „ej Straníčku, Straníčku“ je to pro mě fantastický letový terén, kde lze létat jak výcvik s obří přistávačkou, tak i terén s velkým přeletovým potenciálem.

Letu zdar! Vlasta

Vlastovy lety ze záznamu GPS:

-- vloženo 13. 7. 2013

« Letní létací soustředění na Straníku 2. - 4. 7. 2013 | -- zpět na aktuality -- | Video ze sobotního létání na Javorovém - Michal Heš »

Vložit komentář

Váš komentář:

Opište prosím slovo na obrázku do políčka pod něj. Toto je důležité neboť spamoví roboti zaplňují naše webové stránky nesmyslnými komentáři. Pokud nemůžete slovo přečíst, klikněte na obrázek.
Kliknutím zde, Vám bude slovo přehláskováno.

2 komentářů k “Výjezd na Straník - Vlastimil Bartas”

1. Vlasta píše:
    15. 7. 2013 v 14.50

díky Karle za doplnění fotek, sedí perfektně!

2. KH píše:
    15. 7. 2013 v 16.58

Taky děkuji Vlasto za hezkou aktualitu z výkonného létání. Ulétl jsi trasy, které ještě nikdo “nedal”. Blahopřeji.. Jsem rád, že se mi podařilo tam ty fotky nasázet správně. Část pohledů znám, ale některými jsem si fakt nebyl jistý. Tak zase příště na Straníčku… :) .