• translator:
Vzpomínka na Jirku Kološe na Javorovém vrchu 2023
 Utekl zase rok  a my stojíme na parkovišti před lanovkou, směr Javorový vrch. Dne ...
-- vloženo 15. 12. 2023
Vše nejlepší v novém roce 2023
[/lang_cs ...
-- vloženo 31. 12. 2022
Pravidelná vzpomínka na Jirku Kološe na Javorovém vrchu 2022
Rok uběhl jako voda a 3.12.2022 stojíme na parkovišti před lanovkou, kde se všichni ra ...
-- vloženo 21. 12. 2022
Báseň o vítovském polétání - Jirka Petr
Není nutno není nutno, aby bylo příliš větrno,stačí když mi trochu foukne, tak aby ...
-- vloženo 16. 9. 2022
Report ze Straníku 24. června 2022 - Bohuslav Vašut
Tak je to tady. Nastal den D, první let na rogalu z velkého kopce!Předpověď bohužel d ...
-- vloženo 26. 6. 2022
Výcvik létání na Vítovce - Jirka Petr
Na úterý 31.5.2022 byl několik dnů dopředu avízovaný další výcvikový den probíhajícího ...
-- vloženo 11. 6. 2022
Třetí letošní výcvikový den - Vítovka
Na středu 13. dubna 2022 vypadala předpověď počasí delší dobu dobře, nejen pro lé ...
-- vloženo 17. 4. 2022
Straník v březnu (20. 3. 2022) - Petr Lošák
Je zajímavé, že poslední dobou vychází příznivé letové  podmínky na neděli. I ...
-- vloženo 24. 3. 2022
Zimní přechod na pokračovací křídlo
Nějakou dobu již s Bohušem uvažujeme o jeho přechodu z Dany na jednopotah. Čtvrtek, k ...
-- vloženo 11. 3. 2022
Zimní výcvik létání - Vlčovice 3. března 2022 - Jirka Petr
Je tu rok 2022 a s ním i nová sezóna výcviku létání. Ve spolupráci Jeronýma a Kar ...
-- vloženo 9. 3. 2022
Nedělní únorový Straník - Petr Lošák
Konečně další letový den. Předpověď na neděli 13. února 2022 vypadala velmi nadě ...
-- vloženo 19. 2. 2022
Nedělní Chlum - Petr Lošák
16.leden vypadal nadějně. Emil vyrazil na Straník, ale já neměl tolik času a tak jsem ...
-- vloženo 21. 1. 2022
První letošní létání na Straníku - Petr Lošák
Na druhého ledna hlásila předpověď jižní vítr. Mně, coby letuchtivému jedinci s  ...
-- vloženo 4. 1. 2022
Ať se nám vše daří v novém roce a jsme zdraví…
 KH.  [/lang_cs ...
-- vloženo 31. 12. 2021
Vzpomínka na Jirku Kološe na Javorovém vrchu - Iva Štěrbová
V soboru 11. 12.2021 jsme se domluvili na Javorový vrch, opět zavzpomínat na Jirku Kol ...
-- vloženo 28. 12. 2021
Sváteční výcvik závěsného létání na Vítovce - Petr Lošák
Na státní svátek 28. října meteorologové předpověděli celkem přijatelné podmí ...
-- vloženo 3. 11. 2021
Podzimní pilotní zkoušky na Straníku - 24. 10. 2021
V neděli se mělo podle optimisticky vybrané předpovědi výrazně zlepšit počasí pro ...
-- vloženo 26. 10. 2021
Setkání inspektorů závěsného létání
Na sobotu 16. října 2021 bylo naplánováno tradiční setkání rogalistických inspekto ...
-- vloženo 20. 10. 2021
Výcviková Vítovka 1. 10. 2021 - ROGALO - Jirka Petr
V pátek 1.října se uskutečnil další výcvikový den pilotního kurzu. Vzhledem k po ...
-- vloženo 10. 10. 2021
Kurz létání 4. a 5. září 2021
Na první víkend po prázdninách meteorologové dlouhodobě předpovídali zlepšení po ...
-- vloženo 11. 9. 2021
Krásné létání a úspěšný výcvik na Straníku 7. a 8. 7. - 2. část
Ve čtvrtek 8. 7. 2021 přijíždíme dopoledne s Emilem na přistávačku pod Straníkem. ...
-- vloženo 11. 7. 2021
Krásné létání a úspěšný výcvik na Straníku 7. a 8. 7. - 1. část
Na středu a čtvrtek meteorologové delší dobu předpovídali dobré podmínky pro lét ...
Pilotní výcvik 29. 6. 2021 - další lety ze Straníku
Cvičné létání v úterý 29. června vyprovokoval pro změnu Emil. Počasí vypadalo ve ...
-- vloženo 2. 7. 2021
První let ze Straníku - Pilotní výcvik 20. 6. 2021
Po sobotním výcviku na Vítovce bylo jasné, že Petr s Emilem mají na to, aby letěli z ...
-- vloženo 25. 6. 2021
Výcviková sobota na Vítovce
Na 19. června konečně vycházela dobrá předpověď pro výcvik na Vítovce.I když se ...
-- vloženo 22. 6. 2021
Všechny aktuality od roku 2006 do současnosti je možno shlédnout zde.

První výjezd na jih 2013 - Vlastimil Bartas

Zdar příznivci „lešenářů“ a volného létání obecně. Jsem zde pro vás s reportem z mého letos prvního výjezdu za létáním na jih.

Počasí nás tentokrát nechalo dlouho čekat a tak až minulý pátek 12. 4. , kdy byla výborná předpověď počasí na několik po sobě jdoucích dnů, jsem společně s Frantou, Olafem a osádkou druhého vozu, Darinou, Ondrou a Jirkou vyrazili do Itálie. Cílem byla severní Itálie - Bassano del Grappa, kam jezdí valná většina a cestou se zastavit v pro mě novém terénu horského masivu kolem městečka Levico Terme.

Naše osádka jela přes noc non stop a efektivně se za volantem střídala, a tak jsme po příjezdu na přistávačku v Levicu byli celkem ok a připraveni si skočit. Krátce před 10-tou hodinou přijeli domácí piloti, a motivovali nás k výjezdu na start Panarotta. Ostré slunce, rodící se kumuly, tuny sněhu na skaliskách hor a v údolí probouzející se jaro. Pohled ze 1480 mnm dolů do údolí mi připomínal trochu Greifenburg – mohutný startovní hřeben na severu a jižně naproti startu další skalnatý hřeben. Do vzduchu jsme moc nepospíchali a jako první tam hupnul Frank pak já a Olaf. Po startu jsem zjistil, že letím a moje rogalo se řídí pořád stejně Úsměv . Chvíli jsem hobloval svah, překvapivě se mi nedařilo nijak závratně stoupat a když jsem už něco natrefil, tak mě Franta vysílačkou instruoval kam to mám poslat na jistotu „leť na špičku hřebene vpravo před startem“. Ustředěných +7m mě trošku překvapilo a katapultovalo do 2800 mnm. Čekal jsem, že to bude ostřejší, ale měl jsem co dělat, abych křídlo ukrotil. Nejen silná stoupání, ale i chlad na ruce mě nepříjemně překvapil – musím odizolovat duralovou hrazdu! Rozhodl jsem se proletět si okolní hřebeny a seznámit se s novým terénem bez nějakého soutěžního kalkulu, ale bylo jasné, že tomuto se říká rekordní počásko… snad mě to nebude mrzet. Párkrát jsem se v průběhu letu dostal do méně příjemných situací, kdy jsem se bál, že nedoletím na oficiální přistání, ale snažil jsem se co nejméně komplikovat situaci s případným svozem. Večer nás čekal přejezd do Bassana. Po 4h sedám mezi ostaní piloty. S poletovým pivem od Olafa a vstřícnou společností domácích pilotů nás opustili síly na přejezd. Zítra létáme ještě zde…

Druhý den v Levicu ve velice podobném gardu, jen s dostupy o 1000 m níž a s hrazdou doplněnou o izolaci tvořenou přitopovanými ponožkami. Všichni z naší trojice jsme bezpečně odstartovali a zalétali po okolí. Mě lákalo prozkoumat jižní hřeben a část letu jsem se toulal především tam. Po přistání se už přesouváme za druhou skupinou do Bassana, kde to dnes Jirka utavil už před třetí hodinou na 80tém kilometru. To muselo být teda počásko!

Bassano nás přivítalo ještě teplejším podnebím a pizzou v „holubáči“ , která je nejlepší pod hvězdnou oblohou. Blankytné ráno slibovalo. Kumuly před polednem varovaly. Mléko a zataženo před startem zarmoutilo. Bassano připravilo slušný trénink zachycení, zachycení a zachycení a mě „nouzové“ přistání v kopci 13 km západně od startu. Díky kluci za svoz… měl jsem dost času přemýšlet, kde všude jsem zbytečně promarnil výšku potřebnou pro pohodlný návrat na přistání. Večer jsme vydatně obětovali božstvu „Termosky“ a seznámili se s dalším domácím pilotem. Druhý den v Bassanu začínal velmi podobně, ale zákal, mléko ani vysoká se nedostavila. Silnější výškový severní vítr, sluníčko a kumuly. Je to opět tady… tomuto se říká rekordní počásko… Dnes jsme, ale spěchali, po přistání jedeme domů a Jirka stanovil čas na 15tou hodinu. Startoval jsem krátce po něm, ale 50 minut jsem ho jen stíhal. Chodilo to skvěle. Tahal jsem za hrazdu co to šlo až konečně se potkáváme na hřebenu za Brentou. Pak si mě Jirka vodil po hřebenu a já si ho hlídal, kdy pujdem dobrovolně dolů, protože dnes se jinak přistát nedá po třech hodinách se opět všichni setkáváme na oficiálním přistání. Část z nás včetně mě balí a jede domů a kluci Franta s Olafem zůstávají trénovat.

Čtyři dny, 12h ve vzduchu, nějaké ty kilometry, spálený obličej sluncem, ukojená rogalistická duše… díky všem účastníkům. Super výjezd!

Letu Zdar! Vlasta

Celá série obrázků z této akce je zde.

-- vloženo 23. 4. 2013

« Výcvik v Ratiboři 21. 4. 2013 - Honza Matějovský | -- zpět na aktuality -- | Rogalo - výcvik - Jan Matějovský »

Vložit komentář

Váš komentář:

Opište prosím slovo na obrázku do políčka pod něj. Toto je důležité neboť spamoví roboti zaplňují naše webové stránky nesmyslnými komentáři. Pokud nemůžete slovo přečíst, klikněte na obrázek.
Kliknutím zde, Vám bude slovo přehláskováno.

4 komentářů k “První výjezd na jih 2013 - Vlastimil Bartas”

1. Pavel Ficek píše:
    23. 4. 2013 v 18.48

NÁDHERA

2. Záboj píše:
    23. 4. 2013 v 19.07

Krásné fotky přistávačky č.31 a 32. Zavzpomínal jsem, jak mi tam před dvěma roky italský rogalista přistál na křídle. Dík Vlasto!

3. KH píše:
    24. 4. 2013 v 19.07

Vlasto, opravdu krásná aktualita z krásného létání a z obrázků jen tuším, jaká tam byla “kosa”… Děkujeme.

4. Michal H. píše:
    25. 4. 2013 v 12.12

Ahoj, pěkný výlet, byl jsem jen v očekávání videa ve stylu „is not a crime“. Pokud Vlastík zimu ještě vnímal, je to v pohodě, horší zima je ta, kterou tělo nevnímá!