• translator:
Jak řídíme rogalo - další video Jeronýma J.
Nedávno jsem shlédl na internetu video jednoho z našich bývalých žáků. Je na něm v ...
-- vloženo 17. 6. 2019
Rogalo podruhé na závodech motorových paraglidistů v Brně
Letos jsem opět domluven s předsednictvem ZL na prezentaci rogala při konání Mistrovst ...
-- vloženo 6. 6. 2019
Nádherný termický den nad Hrabůvkou - Jeroným Juráň
Počasí posledních dvou týdnu nebylo létání a vlastně žádnému venkovnímu sportu ...
-- vloženo 11. 5. 2019
Jarní létání na Javorovém vrchu
Jeroným Juráň, jeden z velmi dobrých absolventů našeho pilotního kurzu, natočil dal ...
-- vloženo 18. 4. 2019
Zahájení výcvikové sezony
Pozor pozor. Pokračovací výcvik o Velikonočním víkendu se kvůli nevhodné předpov ...
-- vloženo 16. 4. 2019
Start sezóny 2019 - Jeroným Juráň
Někteří rogalisté už měli za sebou prvních pár letů a já celý nedočkavý ne a n ...
-- vloženo 5. 4. 2019
Zimní létání motorizovaným rogalem - Michal Heš
Michal zveřejnil krásné video z jeho letošního zimního létání. Protože nám, kte ...
-- vloženo 11. 2. 2019
Ještě jedno video z konce léta 3
Jak se loni kroužilo v termice s paraglidysty nad Straníkem, můžete vidět na následuj ...
-- vloženo 29. 1. 2019
Ještě jedno video z konce léta - 2
Letošní krásná zima nám běží plným proudem a pro ty, co jim také chybí pohyb v ...
-- vloženo 26. 1. 2019
Loňský rok z motorizovaného rogala - Michal Heš
Malé ohlédnutí za uplynulým rokem 2018.Michal Heš  [/lang_cs ...
-- vloženo 21. 1. 2019
Jan Janeček má dnes narozeniny - 17. 1. 2019
Nestor závěsného létání  Honza Janeček dnes slaví 82 let. Protože je to člověk, ...
-- vloženo 17. 1. 2019
PF 2019
Zdraví, klid a pohodu všem létajícím i nelétajícím bytostem přeje Karel Haman ...
-- vloženo 30. 12. 2018
Javorový 2018 - Iva Štěrbová
V sobotu 8.12.2018 jsme se opět sešli zavzpomínat na našeho kamaráda Jirku Kološe.Boh ...
-- vloženo 11. 12. 2018
Ještě jedno video z konce léta
Poslední dobou u nás není právě nejlepší počasí pro létání. Pro ty co jim hod ...
-- vloženo 5. 12. 2018
Tradiční setkání inspektorů rogal 2018
Letos jsme se sešli 26. a 27. října, tentokrát již podruhé na letišti v Moravské T ...
-- vloženo 28. 10. 2018
Druhý den seznamovacího kurzu - 20. 10. 2018
Navzdory trochu nejisté předpovědi svoláváme s Davidem v sobotu druhý den seznamovac ...
-- vloženo 24. 10. 2018
Přesnost přistání na Straníku
  Ahoj piloti ! Pozývame Vás na 8. ročník Presnosti pristátia zmiešaných t ...
-- vloženo 20. 10. 2018
Seznamovací kurz závěsného létání 13. a 14. října 2018
Na minulý víkend nám meteorologové konečně předpověděli použitelné podmínky pro ...
-- vloženo 18. 10. 2018
Změna termínu kurzu závěsného létání
Seznamovací kurz závěsného létání .Bude 13. a 14. října  v obci Vidče u Rožno ...
-- vloženo 26. 9. 2018
Létání v přátelském termickém ovzduší kolem Straníku
Ve čtvrtek 20 září se snažíme, tentokrát s Ondrou, opět využít dobrou předpově ...
-- vloženo 24. 9. 2018
První let na Quasaru - Jeroným Juráň
V úterý 18.9. jsme se s Karlem vypravili na Straník. Předpovědi slibovaly jižní až ...
-- vloženo 21. 9. 2018
Soutěž v přesnosti přistání na Straníku
Umět dobře přistávat je jedna z nejdůležitějších dovedností pilota. Proto rád z ...
-- vloženo 28. 8. 2018
Předávání nového motorového rogala CZ15,4 v Jaroměři
V neděli 19. 8. 2018 vyrážíme s Laďou a novou nosnou plochou pro motorové rogalo do J ...
-- vloženo 24. 8. 2018
Rogalo na soutěži paraglidistů v Brně, 2. června 2018
Minulý týden jsem byl požádán předsednictvem svazu závěsného létání abych preze ...
-- vloženo 9. 6. 2018
Krásné létání na Straníku 31. května 2018
Letošní jaro rozhodně nepatří mezi nejpohodověší za posledních 30 let našeho lét ...
-- vloženo 4. 6. 2018
Všechny aktuality od roku 2006 do současnosti je možno shlédnout zde.

jak začít s létáním na bezmotorovém rogalu


pokud se chcete přihlásit do nového kurzu, klikněte zde.


 

Úvod: Každý máme v sobě strach z výšek a z věcí, které neznáme. Je to přirozené. Daleko problematičtější je, když někdo strach nemá. Při výcviku závěsného létání se žáci nejprve seznamují s ovládáním cvičného (velmi hodného) rogala a začínají mu důvěřovat. Nejdřív pouze v běhu po zemi a pak i v nízkém letu. Je fakt, že občas má někdo tak velký strach, že ho nedokáže překonat, ale to se stává málo kdy. Výcvik je poměrně náročný na čas, trpělivost a také schopnost se časově přizpůsobit počasí. O tom je také celé bezmotorové létání a to je, alespoň pro mne, létání nejkrásnější. Možná proto, že se člověk postupně naučí využívat přírodní síly, daleko větší, než jaké mu může poskytnout jakýkoli motor.

KH.

p1060170wm.jpg

Krásně emocionální článek Lenky Trojanové z výcviku s videem.

Můžete také shlédnout krátký pořad, vysílaný Českou televizí, určený zájemcům o závěsné létání. 



 Jak tedy začít / vybavení
: Jediný správný způsob jak začít létat na rogale je přihlásit se do kurzu, případně se domluvit s kvalifikovaným instruktorem s praxí. Byla by chyba si myslet, že Vás to naučí kterýkoli pilot. Je totiž velký rozdíl v tom, umět rogalo řídit a dokázat to někoho naučit. Jaké vybavení budete potřebovat: Pro seznamovací kurz, který trvá obvykle 2 až 3 dny potřebujete pouze pevnější, ale lehké boty, v kterých se dobře běhá. Jako první součást výbavy, je vhodné si pořídit vlastní helmu. Školy většinou nějaké helmy mají, není ale zaručeno, že Vám bude zapujčená helma sedět, nebo dokonce slušet. Vhodná je například přilba pro skoky s padákem nebo paragliding, vyhovuje také ne příliš zateplená helma pro lyžování. Nejlepší je samozřejmě helma přímo určená pro rogalo. Kvůli její poměrně vysoké ceně si ji ale málokdo pořizuje hned na začátku.


  Na čem budu létat? V průběhu kurzu začátečník obvykle vystřídá dva typy rogal. Základní a pokračovací. Z toho na prvním stráví pouze 2 - 5 letových dnů. Cvičná rogala jsou určena pro výcvik a kvůli jejich nízkému výkonu není vhodné si je pořizovat. Vlastní je vždy škola, nebo instruktor a jejich zapujčení je v ceně kurzu.

  Kdy a jaké rogalo si pořídit: Nejlepší doba na pořízení vlastního rogala je v druhé polovině pilotního kurzu. To už nasbíráte určité zkušenosti a hlavně budete mít stále k dispozici radu nebo pomoc instruktora. Ten Vám poradí s výběrem a také Vás na nový typ kvalifikovaně přeškolí. Efektivní je, pořídit si v této době rogalo starší, kterých je mezi piloty dostatek v cenách kolem 10 tisíc korun. Po absolvování nejméně 30 letových hodin již s pilotním průkazem a získání základní praxe je teprve vhodné si pořídit moderní výkonný stroj. Starší levné rogalo pak lze, za předpokladu dobré údržby prodat s minimální ztrátou, nebo dokonce za stejnou cenu. Relief R2C
RELIEF C14




Další vybavení: Zapujčení závěsného postroje je také v ceně kurzu a s pořizováním vlastního je to podobné jako u rogala. Vlastní postroj je pak vhodné hned osadit záchranným padákem, který je předepsaný pro létání ve větších výškách. Abychom mohli co nejlépe využívat vzdušné proudy ke stoupání, létáme obvykle s elektronickým přístojem. Ten nás neustále informuje o tom, jak jsme vysoko a jak rychle stoupáme, nebo klesáme. Těchto přístojů existuje mnoho druhů a lze je pořídit u prodejce vybavení pro létání. Opět doporučuji s nákupem vyčkat na závěr kurzu.



Zvýhodnění absolventů našeho kurzu létání: Protože rogala vyrábíme a také na nich učíme létat, můžeme absolventům kurzu slevnit nové rogalo. (Sleva v roce 2014 je 5000,- Kč)

KH



  Princip řízení rogala: Rogalo se ovládá změnou polohy těžiště. V praxi to znamená, že pilot zavěšený v těžišti, podle toho, jak vyžaduje situace, vychyluje pomocí hrazdy své tělo do stran i předozadně. Rogalo se tak za letu naklání kolem podélné i příčné osy asi takto: Pilot vykloní své tělo vpravo - rogalo reaguje náklonem vpravo a následně pravou zatáčkou. Pilot jde vlevo - rogalo zatáčí vlevo. Pilot se přitažením k hrazdě posune dopředu - rogalo se nakloní nosem dolů a zrychlí. Pilot se odtlačením (nebo povolením) hrazdy posune dozadu - rogalo zvedá nos a následně zpomaluje. Přesnou kombinací a načasováním těchto jednoduchých pohybů pilota lze s rogalem provádět i velmi složité manévry. Funguje to díky tomu, že pilot disponuje zhruba 2/3 hmotnosti celého letícího stroje. Napsané to vypadá jednoduše. V praxi se to už tak jednoduché nejeví a pilot se opravdu přesnému řízení učí ještě nějakou dobu po absolvování kurzu. Je to také proto, že různé typy a generace rogal reagují rozdílně.



  Jak dlouho trvá výuka v kurzu: Seznamovací kurz (2-3 dny) lze v případě příznivého počasí stihnout za víkend. První dny pilotního kurzu, který trvá celkem 10 dní, probíhají podobně jako v kurzu základním. Začátečník na stejném kopci i rogale přechází do polohy “vleže” a postupně i takto rogalo přiměřeně zvládá. Další lekce se již létají na větších kopcích a vzhledem k počasí trvají obvykle 1 až 2 dny, což je vhodné i pro efektivní výuku. Jezdí se létat na větší kopce a aby byla dodržena maximální bezpečnost jsou instruktorem vybírány jen nejlepší podmínky. Pokračovací kurz tak probíhá během několika měsíců.
Ceny kurzů:

Seznamovací kurz 2-3 dny podle počasí…….3000,-Kč
Pilotní kurz 10 dní……………………………………..7000,-Kč
celkem…………………………………………………….10000,-Kč


Výcvik v prvních dnech kurzu.


Aktuální termíny kurzů, nebo informace o právě probíhajícím kurzu najdete zde

Můžete také shlédnout krátký pořad, vysílaný Českou televizí, určený zájemcům o závěsné létání.