• translator:
Rogalo na soutěži paraglidistů v Brně, 2. června 2018
Minulý týden jsem byl požádán předsednictvem svazu závěsného létání abych preze ...
-- vloženo 9. 6. 2018
Krásné létání na Straníku 31. května 2018
Letošní jaro rozhodně nepatří mezi nejpohodověší za posledních 30 let našeho lét ...
-- vloženo 4. 6. 2018
Termika nad Javorovým - Jeroným Juráň
I když poslední předpovědi nevypadaly úplně ideálně, rozhodli jsme se (Mira, Pepa, ...
-- vloženo 28. 5. 2018
Pozvánka na BESKYDSKÝ POHÁR – trojboj
Pozvánka na 13.ročník závodu KZL KOPŘIVNICE-BESKYDSKÝ POHÁR – trojboj. Chcete li ...
-- vloženo 2. 5. 2018
Spolupráce s leteckou školou FLY GYRO
Profesionální výuka létání na motorovém rogaluLetecká škola FlyGyro se zabýv ...
-- vloženo 11. 4. 2018
Jarní Hrabůvka - Jeroným Juráň
     Pozvolna se mi začínaly vracet příznaky mé závislosti na létání a tak js ...
-- vloženo 9. 4. 2018
Pf 2018
Všem létajícím i nelétajícím bytostem přejeme jen to nejlepší v novém roce 2018 ...
-- vloženo 31. 12. 2017
Javorový 2017 - Ivana Štěrbová
   V sobotu 9. 12. 2017 jsme se opět sešli ve velkém počtu na Javorovém vrchu, abyc ...
-- vloženo 12. 12. 2017
Seminář inspektorů rogal LAA 2017
 O tomto víkendu, 8. a 9. prosince bylo naplánováno tradiční setkání technických i ...
-- vloženo 11. 12. 2017
Svahování na Hrabůvce (Uhřínově) - Jeroným Juráň
V neděli 1.10.2017 nám po delší době vyšlo krásné počasí, a tak jsem neodolal a p ...
-- vloženo 4. 10. 2017
Tradiční Přesnost přistání na Straníku
Ahoj piloti    ...
-- vloženo 5. 9. 2017
Straník 30.7.2017 - Jeroným Juráň
V neděli se nám podařilo uskutečnit další, pro nás s Markem už bohužel poslední d ...
-- vloženo 6. 8. 2017
Pilotní zkoušky na Straníku 30. 7. 2017
Na neděli 30. 7.  nám delší dobu meteorologové hlásí dobré podmínky pro létání ...
-- vloženo 6. 8. 2017
Orešany 30. 7. 2017 - Stano Janči
Keď mi Martin (Rebro) zavolal, že v nedeľu ideme na Orešany (SR), veľmi som sa poteši ...
-- vloženo 3. 8. 2017
Nejen výcvikový Straník 27. června 2017
Letos počasí výcviku moc nepřeje a tak jsme vděční i za dobrou předpověď na všed ...
-- vloženo 1. 7. 2017
Video s novým Quasarem R 314C
Michal, majitel nejmodernějšího modelu Quasaru si nedávno ulétl hezký přelet a posla ...
-- vloženo 28. 6. 2017
Video z obletu Děvína na motorových rogalech
Pepa Kubišta, majitel Quasaru CZ15,4 mě dnes upozornil na hezké video z jejich posledn ...
-- vloženo 12. 6. 2017
Pozvánka na 12.ročník závodu KZL KOPŘIVNICE
12.ročník závodu KZL KOPŘIVNICE - BESKYDSKÝ POHÁR – trojboj Termín Sobota 27. 5. ...
-- vloženo 11. 5. 2017
Video s novým Quasarem R315C
Majitel nové verze Quasaru nám poslal odkaz na video z letu v aerovleku:Michale , děkuje ...
-- vloženo 5. 5. 2017
Budou další noví piloti rogal
Začátkem letošního roku máme 3  nové adepty na pilotní zkoušky.  Jedním z žák ...
-- vloženo 9. 4. 2017
Veľkonočná kraslica 2017
 Ahoj piloti ! ZRUŠENO!!   Veľkonočná kraslica 14. – 16.04.2017Počasie ...
-- vloženo 9. 4. 2017
Sobota na Straníku 1. 4. 2017 - Tereza Juráňová
 - očima manželky rogalisty :D  P { margin-bottom: 0.21cm; } Když máte mu ...
-- vloženo 6. 4. 2017
Zimní létání na Straníku
V pondělí 27. 2. 2017 od rána krásně svítí slunce a jihovýchodní vítr nadnáší ...
-- vloženo 1. 3. 2017
První letošní termika - Michal Heš
První letošní termikaAhoj letci, mám pro zimní spáče zprávu, že tento rok se „ja ...
-- vloženo 27. 2. 2017
Vítovka 31.12.2016 - Vlasta Hecl
 Vstávám v 05:00. Jdu roztopit udírnu a nakládám do ní maso , potom malá ...
-- vloženo 7. 1. 2017
Všechny aktuality od roku 2006 do současnosti je možno shlédnout zde.

jak začít s létáním na bezmotorovém rogalu


pokud se chcete přihlásit do nového kurzu, klikněte zde.


 

Úvod: Každý máme v sobě strach z výšek a z věcí, které neznáme. Je to přirozené. Daleko problematičtější je, když někdo strach nemá. Při výcviku závěsného létání se žáci nejprve seznamují s ovládáním cvičného (velmi hodného) rogala a začínají mu důvěřovat. Nejdřív pouze v běhu po zemi a pak i v nízkém letu. Je fakt, že občas má někdo tak velký strach, že ho nedokáže překonat, ale to se stává málo kdy. Výcvik je poměrně náročný na čas, trpělivost a také schopnost se časově přizpůsobit počasí. O tom je také celé bezmotorové létání a to je, alespoň pro mne, létání nejkrásnější. Možná proto, že se člověk postupně naučí využívat přírodní síly, daleko větší, než jaké mu může poskytnout jakýkoli motor.

KH.

p1060170wm.jpg

Krásně emocionální článek Lenky Trojanové z výcviku s videem.

Můžete také shlédnout krátký pořad, vysílaný Českou televizí, určený zájemcům o závěsné létání. 



 Jak tedy začít / vybavení
: Jediný správný způsob jak začít létat na rogale je přihlásit se do kurzu, případně se domluvit s kvalifikovaným instruktorem s praxí. Byla by chyba si myslet, že Vás to naučí kterýkoli pilot. Je totiž velký rozdíl v tom, umět rogalo řídit a dokázat to někoho naučit. Jaké vybavení budete potřebovat: Pro seznamovací kurz, který trvá obvykle 2 až 3 dny potřebujete pouze pevnější, ale lehké boty, v kterých se dobře běhá. Jako první součást výbavy, je vhodné si pořídit vlastní helmu. Školy většinou nějaké helmy mají, není ale zaručeno, že Vám bude zapujčená helma sedět, nebo dokonce slušet. Vhodná je například přilba pro skoky s padákem nebo paragliding, vyhovuje také ne příliš zateplená helma pro lyžování. Nejlepší je samozřejmě helma přímo určená pro rogalo. Kvůli její poměrně vysoké ceně si ji ale málokdo pořizuje hned na začátku.


  Na čem budu létat? V průběhu kurzu začátečník obvykle vystřídá dva typy rogal. Základní a pokračovací. Z toho na prvním stráví pouze 2 - 5 letových dnů. Cvičná rogala jsou určena pro výcvik a kvůli jejich nízkému výkonu není vhodné si je pořizovat. Vlastní je vždy škola, nebo instruktor a jejich zapujčení je v ceně kurzu.

  Kdy a jaké rogalo si pořídit: Nejlepší doba na pořízení vlastního rogala je v druhé polovině pilotního kurzu. To už nasbíráte určité zkušenosti a hlavně budete mít stále k dispozici radu nebo pomoc instruktora. Ten Vám poradí s výběrem a také Vás na nový typ kvalifikovaně přeškolí. Efektivní je, pořídit si v této době rogalo starší, kterých je mezi piloty dostatek v cenách kolem 10 tisíc korun. Po absolvování nejméně 30 letových hodin již s pilotním průkazem a získání základní praxe je teprve vhodné si pořídit moderní výkonný stroj. Starší levné rogalo pak lze, za předpokladu dobré údržby prodat s minimální ztrátou, nebo dokonce za stejnou cenu. Relief R2C
RELIEF C14




Další vybavení: Zapujčení závěsného postroje je také v ceně kurzu a s pořizováním vlastního je to podobné jako u rogala. Vlastní postroj je pak vhodné hned osadit záchranným padákem, který je předepsaný pro létání ve větších výškách. Abychom mohli co nejlépe využívat vzdušné proudy ke stoupání, létáme obvykle s elektronickým přístojem. Ten nás neustále informuje o tom, jak jsme vysoko a jak rychle stoupáme, nebo klesáme. Těchto přístojů existuje mnoho druhů a lze je pořídit u prodejce vybavení pro létání. Opět doporučuji s nákupem vyčkat na závěr kurzu.



Zvýhodnění absolventů našeho kurzu létání: Protože rogala vyrábíme a také na nich učíme létat, můžeme absolventům kurzu slevnit nové rogalo. (Sleva v roce 2014 je 5000,- Kč)

KH



  Princip řízení rogala: Rogalo se ovládá změnou polohy těžiště. V praxi to znamená, že pilot zavěšený v těžišti, podle toho, jak vyžaduje situace, vychyluje pomocí hrazdy své tělo do stran i předozadně. Rogalo se tak za letu naklání kolem podélné i příčné osy asi takto: Pilot vykloní své tělo vpravo - rogalo reaguje náklonem vpravo a následně pravou zatáčkou. Pilot jde vlevo - rogalo zatáčí vlevo. Pilot se přitažením k hrazdě posune dopředu - rogalo se nakloní nosem dolů a zrychlí. Pilot se odtlačením (nebo povolením) hrazdy posune dozadu - rogalo zvedá nos a následně zpomaluje. Přesnou kombinací a načasováním těchto jednoduchých pohybů pilota lze s rogalem provádět i velmi složité manévry. Funguje to díky tomu, že pilot disponuje zhruba 2/3 hmotnosti celého letícího stroje. Napsané to vypadá jednoduše. V praxi se to už tak jednoduché nejeví a pilot se opravdu přesnému řízení učí ještě nějakou dobu po absolvování kurzu. Je to také proto, že různé typy a generace rogal reagují rozdílně.



  Jak dlouho trvá výuka v kurzu: Seznamovací kurz (2-3 dny) lze v případě příznivého počasí stihnout za víkend. První dny pilotního kurzu, který trvá celkem 10 dní, probíhají podobně jako v kurzu základním. Začátečník na stejném kopci i rogale přechází do polohy “vleže” a postupně i takto rogalo přiměřeně zvládá. Další lekce se již létají na větších kopcích a vzhledem k počasí trvají obvykle 1 až 2 dny, což je vhodné i pro efektivní výuku. Jezdí se létat na větší kopce a aby byla dodržena maximální bezpečnost jsou instruktorem vybírány jen nejlepší podmínky. Pokračovací kurz tak probíhá během několika měsíců.
Ceny kurzů:

Seznamovací kurz 2-3 dny podle počasí…….3000,-Kč
Pilotní kurz 10 dní……………………………………..7000,-Kč
celkem…………………………………………………….10000,-Kč


Výcvik v prvních dnech kurzu.


Aktuální termíny kurzů, nebo informace o právě probíhajícím kurzu najdete zde

Můžete také shlédnout krátký pořad, vysílaný Českou televizí, určený zájemcům o závěsné létání.