• translator:
Tradiční Přesnost přistání na Straníku
Ahoj piloti   
Presnosť pristátia sa z dôvodu predpovede veľmi silného vet ...
-- vloženo 5. 9. 2017
Straník 30.7.2017 - Jeroným Juráň
V neděli se nám podařilo uskutečnit další, pro nás s Markem už bohužel poslední d ...
-- vloženo 6. 8. 2017
Pilotní zkoušky na Straníku 30. 7. 2017
Na neděli 30. 7.  nám delší dobu meteorologové hlásí dobré podmínky pro létání ...
-- vloženo 6. 8. 2017
Orešany 30. 7. 2017 - Stano Janči
Keď mi Martin (Rebro) zavolal, že v nedeľu ideme na Orešany (SR), veľmi som sa poteši ...
-- vloženo 3. 8. 2017
Nejen výcvikový Straník 27. června 2017
Letos počasí výcviku moc nepřeje a tak jsme vděční i za dobrou předpověď na všed ...
-- vloženo 1. 7. 2017
Video s novým Quasarem R 314C
Michal, majitel nejmodernějšího modelu Quasaru si nedávno ulétl hezký přelet a posla ...
-- vloženo 28. 6. 2017
Video z obletu Děvína na motorových rogalech
Pepa Kubišta, majitel Quasaru CZ15,4 mě dnes upozornil na hezké video z jejich posledn ...
-- vloženo 12. 6. 2017
Pozvánka na 12.ročník závodu KZL KOPŘIVNICE
12.ročník závodu KZL KOPŘIVNICE - BESKYDSKÝ POHÁR – trojboj Termín Sobota 27. 5. ...
-- vloženo 11. 5. 2017
Video s novým Quasarem R315C
Majitel nové verze Quasaru nám poslal odkaz na video z letu v aerovleku:Michale , děkuje ...
-- vloženo 5. 5. 2017
Budou další noví piloti rogal
Začátkem letošního roku máme 3  nové adepty na pilotní zkoušky.  Jedním z žák ...
-- vloženo 9. 4. 2017
Veľkonočná kraslica 2017
 Ahoj piloti ! ZRUŠENO!!   Veľkonočná kraslica 14. – 16.04.2017Počasie ...
-- vloženo 9. 4. 2017
Sobota na Straníku 1. 4. 2017 - Tereza Juráňová
 - očima manželky rogalisty :D  P { margin-bottom: 0.21cm; } Když máte mu ...
-- vloženo 6. 4. 2017
Zimní létání na Straníku
V pondělí 27. 2. 2017 od rána krásně svítí slunce a jihovýchodní vítr nadnáší ...
-- vloženo 1. 3. 2017
První letošní termika - Michal Heš
První letošní termikaAhoj letci, mám pro zimní spáče zprávu, že tento rok se „ja ...
-- vloženo 27. 2. 2017
Vítovka 31.12.2016 - Vlasta Hecl
 Vstávám v 05:00. Jdu roztopit udírnu a nakládám do ní maso , potom malá ...
-- vloženo 7. 1. 2017
PF 2017 - ROGALO
Mnoho úspěchů a hlavně zdraví, klid a pohodu, nejen spolupracovníkům a majitelům k ...
-- vloženo 31. 12. 2016
Ve Vrchlabí se konal tradiční seminář inspektorů rogal
O víkendu se jako každoročně sešli inspektoři závěsného létání. Probíraly se ...
-- vloženo 15. 12. 2016
Výroční schůze Klubu závěsného létání Kopřivnice
V pátek 2. prosince 2016 se v klubovně AVZO v Kopřivnici konala tradiční rogalistická ...
-- vloženo 3. 12. 2016
Zálet nového Quasaru R315C
Na pátek nám meteorologové již delší dobu předpovídali použitelné počasí pro l ...
-- vloženo 13. 11. 2016
Nový model, Quasar R315C pro sezonu 2017
V průběhu tohoto týdne proběhly poslední dokončovací práce na již delší dobu př ...
-- vloženo 6. 11. 2016
Pokračovací výcvik závěsného létání 30. 9. - 1. 10. 2016
Na konec týdne nám vychází vhodné počasí pro pokračovací výcvik. V pátek se sch ...
-- vloženo 4. 10. 2016
Akce pilotů motorizovaných rogal u Pačejova 10. a 11. 9. 2016
Létání bezmotorových rogal s pomocným motorkem je v dnešní době poměrně populárn ...
-- vloženo 18. 9. 2016
Výcvik závěsného létání 3. září na Vítovce
Na sobotu nám meteorologové správně předpověděli vhodné počasí pro výcvik na Ví ...
-- vloženo 9. 9. 2016
Transformace, aneb složitá cesta - Vlasta Hecl
Od malička jsem koukal vzhůru na nebe. Na ptáky, mouchy, letadla a hvězdy. No zkrátka ...
-- vloženo 4. 9. 2016
Pozvání na soutěž v přesnosti přistání na Straníku
Ahoj piloti a priaznivci bezmotorového lietania!   Spoločná súťaž pilotov rogál ...
-- vloženo 20. 8. 2016
Všechny aktuality od roku 2006 do současnosti je možno shlédnout zde.

jak začít s létáním na bezmotorovém rogalu


pokud se chcete přihlásit do nového kurzu, klikněte zde.


 

Úvod: Každý máme v sobě strach z výšek a z věcí, které neznáme. Je to přirozené. Daleko problematičtější je, když někdo strach nemá. Při výcviku závěsného létání se žáci nejprve seznamují s ovládáním cvičného (velmi hodného) rogala a začínají mu důvěřovat. Nejdřív pouze v běhu po zemi a pak i v nízkém letu. Je fakt, že občas má někdo tak velký strach, že ho nedokáže překonat, ale to se stává málo kdy. Výcvik je poměrně náročný na čas, trpělivost a také schopnost se časově přizpůsobit počasí. O tom je také celé bezmotorové létání a to je, alespoň pro mne, létání nejkrásnější. Možná proto, že se člověk postupně naučí využívat přírodní síly, daleko větší, než jaké mu může poskytnout jakýkoli motor.

KH.

p1060170wm.jpg

Krásně emocionální článek Lenky Trojanové z výcviku s videem.

Můžete také shlédnout krátký pořad, vysílaný Českou televizí, určený zájemcům o závěsné létání. 



 Jak tedy začít / vybavení
: Jediný správný způsob jak začít létat na rogale je přihlásit se do kurzu, případně se domluvit s kvalifikovaným instruktorem s praxí. Byla by chyba si myslet, že Vás to naučí kterýkoli pilot. Je totiž velký rozdíl v tom, umět rogalo řídit a dokázat to někoho naučit. Jaké vybavení budete potřebovat: Pro seznamovací kurz, který trvá obvykle 2 až 3 dny potřebujete pouze pevnější, ale lehké boty, v kterých se dobře běhá. Jako první součást výbavy, je vhodné si pořídit vlastní helmu. Školy většinou nějaké helmy mají, není ale zaručeno, že Vám bude zapujčená helma sedět, nebo dokonce slušet. Vhodná je například přilba pro skoky s padákem nebo paragliding, vyhovuje také ne příliš zateplená helma pro lyžování. Nejlepší je samozřejmě helma přímo určená pro rogalo. Kvůli její poměrně vysoké ceně si ji ale málokdo pořizuje hned na začátku.


  Na čem budu létat? V průběhu kurzu začátečník obvykle vystřídá dva typy rogal. Základní a pokračovací. Z toho na prvním stráví pouze 2 - 5 letových dnů. Cvičná rogala jsou určena pro výcvik a kvůli jejich nízkému výkonu není vhodné si je pořizovat. Vlastní je vždy škola, nebo instruktor a jejich zapujčení je v ceně kurzu.

  Kdy a jaké rogalo si pořídit: Nejlepší doba na pořízení vlastního rogala je v druhé polovině pilotního kurzu. To už nasbíráte určité zkušenosti a hlavně budete mít stále k dispozici radu nebo pomoc instruktora. Ten Vám poradí s výběrem a také Vás na nový typ kvalifikovaně přeškolí. Efektivní je, pořídit si v této době rogalo starší, kterých je mezi piloty dostatek v cenách kolem 10 tisíc korun. Po absolvování nejméně 30 letových hodin již s pilotním průkazem a získání základní praxe je teprve vhodné si pořídit moderní výkonný stroj. Starší levné rogalo pak lze, za předpokladu dobré údržby prodat s minimální ztrátou, nebo dokonce za stejnou cenu. Relief R2C
RELIEF C14




Další vybavení: Zapujčení závěsného postroje je také v ceně kurzu a s pořizováním vlastního je to podobné jako u rogala. Vlastní postroj je pak vhodné hned osadit záchranným padákem, který je předepsaný pro létání ve větších výškách. Abychom mohli co nejlépe využívat vzdušné proudy ke stoupání, létáme obvykle s elektronickým přístojem. Ten nás neustále informuje o tom, jak jsme vysoko a jak rychle stoupáme, nebo klesáme. Těchto přístojů existuje mnoho druhů a lze je pořídit u prodejce vybavení pro létání. Opět doporučuji s nákupem vyčkat na závěr kurzu.



Zvýhodnění absolventů našeho kurzu létání: Protože rogala vyrábíme a také na nich učíme létat, můžeme absolventům kurzu slevnit nové rogalo. (Sleva v roce 2014 je 5000,- Kč)

KH



  Princip řízení rogala: Rogalo se ovládá změnou polohy těžiště. V praxi to znamená, že pilot zavěšený v těžišti, podle toho, jak vyžaduje situace, vychyluje pomocí hrazdy své tělo do stran i předozadně. Rogalo se tak za letu naklání kolem podélné i příčné osy asi takto: Pilot vykloní své tělo vpravo - rogalo reaguje náklonem vpravo a následně pravou zatáčkou. Pilot jde vlevo - rogalo zatáčí vlevo. Pilot se přitažením k hrazdě posune dopředu - rogalo se nakloní nosem dolů a zrychlí. Pilot se odtlačením (nebo povolením) hrazdy posune dozadu - rogalo zvedá nos a následně zpomaluje. Přesnou kombinací a načasováním těchto jednoduchých pohybů pilota lze s rogalem provádět i velmi složité manévry. Funguje to díky tomu, že pilot disponuje zhruba 2/3 hmotnosti celého letícího stroje. Napsané to vypadá jednoduše. V praxi se to už tak jednoduché nejeví a pilot se opravdu přesnému řízení učí ještě nějakou dobu po absolvování kurzu. Je to také proto, že různé typy a generace rogal reagují rozdílně.



  Jak dlouho trvá výuka v kurzu: Seznamovací kurz (2-3 dny) lze v případě příznivého počasí stihnout za víkend. První dny pilotního kurzu, který trvá celkem 10 dní, probíhají podobně jako v kurzu základním. Začátečník na stejném kopci i rogale přechází do polohy “vleže” a postupně i takto rogalo přiměřeně zvládá. Další lekce se již létají na větších kopcích a vzhledem k počasí trvají obvykle 1 až 2 dny, což je vhodné i pro efektivní výuku. Jezdí se létat na větší kopce a aby byla dodržena maximální bezpečnost jsou instruktorem vybírány jen nejlepší podmínky. Pokračovací kurz tak probíhá během několika měsíců.
Ceny kurzů:

Seznamovací kurz 2-3 dny podle počasí…….3000,-Kč
Pilotní kurz 10 dní……………………………………..7000,-Kč
celkem…………………………………………………….10000,-Kč


Výcvik v prvních dnech kurzu.


Aktuální termíny kurzů, nebo informace o právě probíhajícím kurzu najdete zde

Můžete také shlédnout krátký pořad, vysílaný Českou televizí, určený zájemcům o závěsné létání.